Asisto.sk - porovnanie zdravotných poisťovní - FAQ

Aké zdravotné poisťovne pôsobia na Slovensku?

Na slovenskom trhu momentálne pôsobia tri zdravotné poisťovne: štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa a dve súkromné: Dôvera zdravotná poisťovňa a Union zdravotná poisťovňa.

Rozhodujete sa, ktorá zdravotná poisťovňa je pre vás tá najvhodnejšia? V súčasnosti pôsobia na našom trhu tri: Všeobecná zdravotná poisťovňa, Dôvera a Union. Čo všetko ponúkajú svojim pacientom, sa dozviete v prehľadnom porovnávači zdravotných poisťovní.

Od roku 2004, keď parlament definitívne odhlasoval tzv. zdravotnícku reformu prijatím šiestich zákonov, vzniklo u nás viacero zdravotných poisťovní.

Popri Všeobecnej zdravotnej poisťovni začali u nás pôsobiť aj nové súkromné zdravotné poisťovne, ktoré poskytovali svojim klientom rovnaký servis v základných otázkach poskytovania zdravotnej starostlivosti ako štátna a vytvorili tiež konkurenčné prostredie v oblasti tzv. benefitov (bonusov) pre pacientov.

Najviac ich bolo na trhu v roku 2006, keď na Slovensku pôsobilo 7 zdravotných poisťovní. Počas nasledujúcich rokov sa vznikom, zánikom či fúziami poisťovní ustálil ich počet na troch, ktoré sa delia o vyše 5 miliónov poistencov.

Všeobecná zdravotná poisťovňa
Všeobecne nazývaná aj ako štátna zdravotná poisťovňa. V roku 2020 sa po prvý raz od roku 2010 dostala pod 3 milióny poistencov, stále však ostáva najväčšou zdravotnou poisťovňou na Slovensku.

Dôvera
Najväčšia súkromná zdravotná poisťovňa na Slovensku. Vznikla v roku 1995, v roku 2009 sa  spojila so zdravotnou poisťovňou Apollo a momentálne má viac ako 1,6 milióna poistencov.

Union
Najmladšia a v súčasnosti najmenšia zdravotná poisťovňa na Slovensku, reálne začala prijímať poistencov v roku 2007. Podobne ako Dôvera svoju základňu poistencov rokmi zvyšuje.

Aké balíčky a benefity ponúkajú jednotlivé poisťovne práve pre vás? Vyskúšajte Porovnávač výhod.

Počty poistencov
Podľa údajov Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) zo začiatku roku 2020 má najväčší počet poistencov VšZP: 2 980 040, nasleduje Dôvera s 1 609 734 poistencami a Union s 572 693 poistencami.

V čom sa zdravotné poisťovne od seba líšia?

Zdravotné poisťovne poskytujú svojim klientom základný balík starostlivosti, ktorý je porovnateľný, keďže ho určujú zákonné rámce. K nemu však ponúkajú poisťovne aj rôzne bonusy či výhody, ktorými sa snažia navzájom odlíšiť a osloviť poistencov.

Na základe uzatvoreného zdravotného poistenia má každý poistenec zo zákona právo na poskytnutie určitých úkonov zdravotnej starostlivosti a úhradu nákladov za ňu. Nad rámec zákonných povinností však poisťovne ponúkajú aj rôzne bonusy a benefity, ktoré sú pre väčšinu klientov rozhodujúce pri ich výbere.

Existuje ich však veľké množstvo a navyše sa priebežne menia. Pri výbere preto záujemcom o nové poistenie či prepoistenie pomáhajú porovnávacie dotazníky, akým je napríklad aj Asisto .

Zdravotnú starostlivosť vykonávajú poskytovatelia zdravotnej starostlivosti, aby predĺžili život osoby a zvýšili kvalitu jej života a zdravého vývoja budúcich generácií. Súčasťou tejto služby je napríklad aj poskytovanie liekov, zdravotníckych pomôcok či špecifických potravín pre ľudí s rôznymi formami intolerancie.

Táto základná a zákonom definovaná starostlivosť zahŕňa prevenciu, diagnostiku, liečbu, biomedicínsky výskum, ošetrovateľskú starostlivosť či pôrodnú asistenciu. Cieľom je, aby poskytovateľ zdravotnej starostlivosti zabezpečil zdravotné výkony na záchranu života, vyliečenie choroby, zabránenie zhoršovania stavu či prechodu choroby do chronického štádia, prevenciu, ako aj zmiernenie prejavov choroby.

Popri týchto základných úkonoch, ktoré sú hradené z verejného zdravotného poistenia a sú definované aj v príslušných zákonoch, však môžu jednotlivé poisťovne priniesť svojim klientom aj rôzne bonusy či benefity.

Za tieto benefity si už klient zväčša nedopláca. Ide napríklad o príspevky na ošetrenie u zubára, vrátenie doplatkov za lieky, zľavy na vakcíny, zvýhodnené kúpele či rôzne športové či rekreačné poukazy, kratšie čakacie lehoty či nadštandardné izby.

Väčšina klientov sa pri výbere poisťovne riadi práve vyhodnocovaním týchto nadštandardných benefitov, ktoré môžu ušetriť množstvo finančných prostriedkov alebo zabezpečiť zdravší či plnohodnotnejší život.

Keďže preferencie ľudí sa líšia podľa veku, pohlavia, zamestnania či zdravotného stavu, je aj rozhodovanie často komplikované a len veľmi ťažko určiť univerzálny systém, ako vybrať najlepšiu poisťovňu.

Jednotlivé poisťovne preto už dokonca ponúkajú určité balíčky alebo skupiny výhod, ktorými sa snažia osloviť ľudí s podobnými východiskovými požiadavkami a potrebami.

Práve preto, aby ste si mohli nájsť ponuku, ktorá najviac vyhovuje vašim individuálnym potrebám, sme pre vás pripravili pravidelne aktualizovanú personifikovanú tabuľku benefitov ako šitú práve pre vás – nájdete ju v porovnávači zdravotných poisťovní Asisto.

Ako si vybrať zdravotnú poisťovňu?

Výber zdravotnej poisťovne patrí k jedným z dôležitých rozhodnutí. Môžeme ju zmeniť raz do roka, keď máme možnosť vyplniť nové tlačivá a podať žiadosť do inej poisťovne.

Výber poisťovne často sprevádza množstvo otáznikov. Ak nemáte čas študovať všetky ponuky, pomôže vám šikovný a prehľadný porovnávač benefitov zdravotných poisťovní.

Väčšina ľudí v tejto situácii vyhodnocuje spoľahlivosť poisťovne, sieť zmluvných lekárov či ponúkané benefity, ktoré umožnia ušetriť nemalé peniaze pri úhradách za zdravotnú starostlivosť alebo pri doplatkoch za lieky.

Doplatky za lieky či kúpeľná starostlivosť môžu byť mimoriadne zaujímavé pri ľuďoch s diagnostikovanými konkrétnymi zdravotnými problémami alebo po operácii.

Sieť zazmluvnených lekárov, pričom sa myslia najmä špecialisti či zubári, je zasa rozhodujúcim faktorom pre ľudí, ktorí majú špecifické zdravotné problémy.

Naopak, benefity po narodení dieťaťa budú zasa dôležitým kritériom pre ženy a páry, ktoré plánujú založenie alebo rozšírenie rodiny.

Sledovať pravidelne všetky ponuky zdravotných poisťovní je časovo náročné, preto sa čoraz viac ľudí spolieha na rôzne porovnávacie softvéry a tabuľky. Vyskúšať môžete Asisto. 

Prečo a kedy sa oplatí zmeniť zdravotnú poisťovňu?

Možno to poznáte z iných oblastí svojho života: Dozrel už čas na zmenu alebo ešte treba dať šancu? Týka sa to vzťahov, vecí, dodávateľov či produktov. Inak to nie je ani v prípade zdravotného poistenia, ktoré je v zásade bežnou službou, a preto je vhodné riadiť sa racionálnymi argumentmi.

V prípade, že si chcete pozrieť a porovnať rozdiely jednotlivých zdravotných poisťovní, môžete využiť jednoduchý porovnávač pre poistencov. Asisto

V zásade platí, že je dobré hľadať vždy to najlepšie pre seba. Prečo to neskúsiť aj ako poistenec zdravotnej poisťovne? Ak vám vaše súčasné poistenie neprináša žiadne pridané hodnoty alebo benefity, treba sa poobzerať po niečom lepšom a výhodnejšom.

Nielenže tým môžete prospieť svojmu zdraviu vo forme kvalitnejšieho liečenia alebo prevencie, ale v mnohých prípadoch je možné ušetriť aj reálne financie.

Čas na zváženie zmeny máte vždy 12 mesiacov. Poisťovňu totiž môžete podľa zákona zmeniť iba raz ročne. Ak túto možnosť zvažujete, ideálne je urobiť si „inventúru“ v ponukách poisťovní čo najskôr – najlepšie hneď.

Ponuku presne na mieru s porovnaním všetkých existujúcich poisťovní si môžete vypracovať zopár klikmi vďaka porovnávaču zdravotných poisťovní Asisto

Ako mám postupovať, ak chcem zmeniť zdravotnú poisťovňu?

Na zmenu poisťovne vám stačí jedno tlačivo – vyplniť ho môžete on-line, telefonicky či osobne priamo na pobočke vybranej poisťovne. Celý proces je už dnes vďaka proklientskému prístupu poisťovní veľmi jednoduchý.

Ak ste si pozreli porovnávač benefitov zdravotných poisťovní Asisto a presvedčil vás o výhodnosti zmeny zdravotnej poisťovne, je dobré naštudovať si zopár faktov na tému: Ako zmeniť zdravotnú poisťovňu a čo k tomu budem potrebovať?

Našťastie nie je potrebné vypisovať množstvo papierov, v zásade ide len o jedno tlačivo. To môžete odoslať novej poisťovni online, poštou, telefonicky alebo aj osobne v pobočkách či centrále.

Postup, ako zmeniť zdravotnú poisťovňu, je jednoduchý a aj na internete nájdete od jednotlivých poisťovní dostatok prehľadných inštrukcií a návodov.

Jednoduchý postup krokov:

1. Výber zdravotnej poisťovne

2. Vyplnenie prihlášky do zdravotnej poisťovne
– cez online formulár
– telefonicky
– stiahnutím, alebo vyplnením tlačovej verzie online prihlášky

3. Podpísanie prihlášky (každá prihláška musí byť vlastnoručne podpísaná)

4. Doručenie podpísanej prihlášky do zdravotnej poisťovne
– kuriérom (poplatok za kuriéra platia poisťovne)
– osobne na pobočku poisťovne
– poštou
– elektronicky (ak prihlášku podpíšete kvalifikovaným elektronickým podpisom – tento spôsob umožňuje iba ZP Dôvera)

Hoci veľkú časť úkonov viete urobiť online, vo finále aj tak bude potrebný váš podpis.

Dôležité je, že o zmenu je možné požiadať iba raz za rok, a to najneskôr do 30. septembra. Po podaní prihlášky sa poistencom novej poisťovne stanete od 1. januára nasledujúceho kalendárneho roka.

Špeciálne prípady tvorí narodenie dieťaťa, prihlásenie cudzinca žijúceho a pracujúceho na Slovensku alebo prihlásenie slovenského občana po návrate zo zahraničia.

Po posledných zmenách zanikli niektoré povinnosti súvisiace so zmenou poisťovne. Po novom už nemusíte vrátiť preukaz poistenca svojej bývalej zdravotnej poisťovni a nie je ani potrebné hlásiť zmenu vášmu lekárovi ani gynekológovi.

Nielen v tejto oblasti dochádza k zmenám. Pravidelne sa menia aj ponúkané výhody a benefity pre poistencov. Pozrieť si ich môžete podľa vlastných preferencií v porovnávači zdravotných poisťovní Asisto.

Môžem zmenu urobiť aj on-line alebo sa musím odhlásiť a prihlásiť osobne?

Zmenu poisťovne je možné vykonať aj vyplnením formulára na internete. Nie je potrebné chodiť osobne na pobočku. Podmienkou však je, že žiadosť o zmenu poisťovne treba podpísať osobne. Niektoré zdravotné poisťovne zabezpečia doručenie dokumentov na podpis priamo k vám domov kuriérom bezplatne.

V digitálnej ére existuje pre ľudí množstvo riešení, ktoré im uľahčujú život. Stačí si pozrieť napríklad porovnávač zdravotných poisťovní, vďaka ktorému sa dozvedia o najvýhodnejšej ponuke šitej priamo na mieru konkrétneho záujemcu.

Rovnako pri zmene zdravotnej poisťovne uľahčí život možnosť využiť elektronický formulár, vyplniť ho v počítači a následne vytlačiť.

Samotný podpis však na prihláške bude potrebný. Aj v tomto prípade však poisťovne vychádzajú svojim novým klientom v ústrety. Ak nemáte možnosť doručiť vyplnenú a podpísanú prihlášku do pobočky alebo centrály vami vybratej poisťovne, našlo sa riešenie.

Existuje totiž možnosť, že vám pošlú kuriéra s vyplnenou prihláškou, ktorú podpíšete a on ju obratom doručí do poisťovne. Dobrou správou je, že celá logistika je bezplatná! Okrem toho môžete poslať podpísanú prihlášku aj klasicky poštou.

Novinkou je možnosť zrealizovať všetko elektronicky, ak využijete kvalifikovaný elektronický podpis. Túto možnosť zatiaľ ponúka len zdravotná poisťovňa Dôvera.

Kedy môžem zmeniť zdravotnú poisťovňu?

Zdravotné poistenie je na Slovensku zo zákona povinné pre všetkých občanov Slovenskej republiky, ale aj pre cudzincov, ktorí tu podnikajú, pracujú alebo sa u nás rozhodli požiadať o azyl.

Užitočné informácie pre všetkých, ktorí zvažujú zmenu poisťovne, ponúka aj tento prehľadný porovnávač benefitov a bonusov. 

Zmenu zdravotnej poisťovne je možné oznámiť každoročne najneskôr do 30. septembra, pričom poistencom tej novej sa subjekt stáva od 1. januára nasledujúceho roka. Z bývalej poisťovne sa odhlasovať nemusíte a aj nový preukaz poistenca vám doručia automaticky.

Samotný proces zmeny poisťovne nie je administratívne náročný. Na vyplnenie žiadosti stačia základné osobné údaje, ako aj informácia, kto za vás platí poistenie v čase podávania žiadosti – tzv. platiteľ poistného.

Pre zmenu zdravotnej poisťovne budete potrebovať aj kópie niektorých bežných dokladov – občianskeho preukazu, rodného listu dieťaťa, prípadne splnomocnenie na právne úkony, ak ide o zastupovanie.

Zmenu zdravotnej poisťovne nezabudnite následne oznámiť a nahlásiť aj svojmu zamestnávateľovi.

Pozor! Ak zmenu seriózne zvažujete, venujte čas vyhľadaniu zdravotnej poisťovne na mieru.

Ako často môžem meniť zdravotnú poisťovňu?

Dynamická ponuka benefitov a bonusov zdravotných poisťovní nabáda ich klientov ustavične prehodnocovať, ktorá z ponúk je pre nich najvýhodnejšia. Ak ste to dlhšie neurobili, odporúčame vám pozrieť si napríklad tento praktický porovnávač výhod zdravotných poisťovní.

Platí, že zdravotnú poisťovňu môžete meniť iba raz ročne, pričom prihlášku do novej poisťovne je potrebné doručiť do 30. septembra.

Či môžete tento proces opakovať každoročne, zákon neupravuje. Znamená to, že ak sa rozhodnete meniť zdravotnú poisťovňu častejšie – povedzme aj každý rok – vzhľadom na vaše meniace sa preferencie, nič vám v tom nebráni.

Ešte predtým si však ponuky výhod určite pozrite (prehľad ponúk poisťovní tu), aby bolo vaše rozhodnutie naozaj efektívne a nemuseli ste absolvovať proces zmien zbytočne často.

Ako mám postupovať, ak chcem poistiť novorodenca?

Na poistenie novorodenca majú rodičia lehotu 60 dní od pôrodu. Dovtedy je bábätko pod ochrannými krídlami poisťovne, v ktorej je poistená jeho matka.

Povinne verejne zdravotne poistenou osobou je na Slovensku každé dieťa hneď po narodení. Novorodenca treba prihlásiť do zdravotnej poisťovne v lehote do 60 dní od jeho narodenia. Medzitým je poistený v tej istej poisťovni ako matka.

Pre matky alebo novorodencov majú zdravotné poisťovne pripravené celé balíky výhod, darčekov či zliav. Prezrieť sa dajú v prehľadnom porovnávači Asisto.

Najneskôr do 60 dní rozhodnú rodičia, v ktorej poisťovni bude dieťa poistené a do ktorej teda podajú prihlášku. Nemusí to byť poisťovňa matky ani poisťovňa otca.

Na prihlásenie dieťatka do zdravotnej poisťovne budete potrebovať vyplnenú prihlášku poistenca (nájdete ju na stránkach alebo v pobočkách zdravotných poisťovní), rodný list dieťatka a tiež občiansky preukaz rodiča alebo zákonného zástupcu.

Musí byť novorodenec poistený tam, kde matka?

Dieťa – ani novorodenec – nemusí byť poistené v rovnakej poisťovni ako matka či otec. Na rozhodnutie, v ktorej poisťovni bude dieťa poistené, máte čas 60 dní od jeho narodenia.

Zdravotné poistenie je na Slovensku zo zákona povinné pre všetkých občanov Slovenskej republiky, a to prakticky od narodenia.

Po narodení je dieťa prvých 60 dní dočasne poistené v zdravotnej poisťovni matky, počas tejto lehoty ho môže mamička prihlásiť do ľubovoľnej zdravotnej poisťovne – vrátane tej, v ktorej bolo poistené v rámci „dočasnej“ lehoty.

Znamená to, že zákonný zástupca dieťaťa rozhoduje nielen o vlastnom poistení, ale aj o tom, kde bude poistený jeho syn alebo dcéra. O to viac by mali zvažovať, aké možnosti im poskytujú jednotlivé zdravotné poisťovne.

Ponuka je skutočne pestrá – počnúc napríklad balíčkom pre novorodenca, praktickou knižkou a albumom, zľavami na poistenie či očkovanie, ale trebárs aj zľavy na nákupy detských potrieb u zmluvných partnerov poisťovní.

Benefity a bonusy práve pre mamičky patria medzi najrozšírenejšiu ponuku poisťovní, preto nie je jednoduché vyznať sa v nich. Často pritom tieto výhody združujú poisťovne do takzvaných balíkov výhod.

Práve z dôvodu prehľadnosti všetkých týchto ponúk pre mamičky vznikli praktické porovnávače, vyskúšať môžete Asisto.